Sfatul nutriționistului pentru sărbători liniștite

Tot anul le-am livrat clienților noștri mâncăruri sănătoase, gustoase și dietetice. Am avut chiar și mâncare de sărbători: un meniu tradițional dar dietetic de Crăciun.

Dar pentru că ne preocupă sănătatea înainte de toate, mai ales în aceste vremuri tulburi, nu puteam să nu venim și cu câteva sfaturi despre cum să consumăm toată această mâncare de sărbători. Pentru că chiar și ce e sănătos, dacă e prea mult, strică - ori la siluetă, ori la digestie, ori la echilibrul general.

Așa că am apelat cu încredere la Dr. Laura Ene, nutriționistul din spatele ELA BISTRO, ca să ne ajute cu cele mai bune sfaturi de sărbători.

Am aflat o groază de lucruri utile, pe care astăzi vrem să le împărtășim și cu voi

Dacă te numeri printre persoanele care au ținut post, atunci trebuie neapărat să citești ce urmează. Dacă nu, poți trece la următorul punct.

 

1. Cum treci de la post la mâncare de sărbători

Orice schimbare bruscă a regimului alimentar vine de multe ori la pachet cu neplăceri digestive sau chiar afecțiuni care ne pot da sărbătorile peste cap. După o perioadă de post, organismul poate să simtă ca un adevărat șoc abundența de grăsimi și mâncare de sărbători.

Iată câteva dintre pericolele care ne pândesc atunci când trecem de la post la mâncare de sărbători.

  • Pancreatita acută: se declanșează în urma consumului de alcool și grăsimi în abundență.
  • BRGE (boala de reflux gastroesofagian): apare atunci când mănânci mult și repede deodată, condimentat, cu multă grăsime şi prăjeli în exces.
  • Colecistita: ouăle în exces și grăsimile cresc riscul apariției acestei afecțiuni.
  • Balonarea: indiferent dacă încerci să mănânci mai puțin gras, când depășești cantitățile normale riști să te balonezi.
  • Constipație sau diaree: nu doar alimentele consumate, dar și combinațiile nepotrivite sau preparatele complicate, cu multe ingrediente a căror proveniență nu poate fi verificată, duc în această direcție.

 

2. Cum mănânci din toate bunătățile de sărbători

Așadar, cum să împăcăm și capra și varza? Cu alte cuvinte cum să ne bucurăm de toată această mâncare de sărbători dar fără ca acest lucru să ne afecteze sănătatea sau silueta?

 

Profită de mâncărurile tradiționale

În primul rând, Dr. Laura Ene ne sfătuiește ca în aceste zile de sărbătoare să alegem acele mâncăruri chiar deosebite, cu care nu ne întâlnim în fiecare zi a anului. Iată cum procedează ea însăși:

„Nu ciugulesc de pe masă. Îmi iau o farfurie mică și aleg tot ce îmi face cu ochiul în porții rezonabile. Cu alte cuvinte, prefer să îmi cheltuiesc caloriile pe ceva deosebit. Cu mezeluri, cașcaval, orez sau cartofi mă întâlnesc în orice zi a anului. De asemenea, mă bucur de bunătățile pe care le am în farfurie, încercând să nu le diluez gustul cu pâine. Dacă mai vreau să mănânc ceva, aleg ce mi-a plăcut cel mai tare și îmi mai pun o singură porție suplimentară.”

 

Consumă mâncărurile cu multe calorii în prima parte a zilei

Îți place cozonacul? Foarte bine. Mănâncă-l la micul dejun, alături de o cană de lapte. Salata de boeuf intră și ea în aceeași categorie. Dacă ai făcut-o tu acasă cu maioneză clasică, limitează-te la o lingură.

Dacă ai comandat-o de la ELA BISTRO, atunci poți să fii mai generos, pentru că are doar 80 Calorii pe 100 g. Adică aproape jumătate din cât are salata de boeuf obișnuită. Asta deoarece este făcută cu un sos special din ou, smântână cu 12% grăsime și muștar.

 

Mănâncă sarmalele la prânz

Nu poți să spui mâncare de sărbători și să nu te gândești la sarmale. Mai tradițional de atât nu se poate :). De cele mai multe ori însă carnea tocată are și multă grăsime, care vine la pachet cu multe calorii și, uneori, chiar indigestie.

Ce e de făcut în această situație? Prepară sarmalele din carne slabă, așa cum le facem și noi, la ELA BISTRO.

Dacă sunt mici, poți să mănânci 4-5 sărmăluțe alături de 1-2 linguri de mămăligă. Dacă sunt mai mari, limitează-te la 2-3.

 

Lasă friptura pentru cină

Carnea slabă cu legume este perfectă pentru cină. Noi folosim mușchi de porc și nu dăm greș niciodată. Dacă îl mai combini și cu o salată de murături, ai cina perfectă.

Dacă mănânci până în ora 18.00, atunci poți să adaugi și cartofi preparați la cuptor. Dacă depășești însă această oră, limitează-te la salata de murături ca garnitură.

 

Alege deserturi pe bază de fructe

Dacă nu-ți place cozonacul în mod deosebit, atunci alege deserturi pe bază de fructe. Sunt mai puțin calorice și chiar un pic mai sănătoase. Măcar în acest fel eviți combinația nefastă dintre zahăr și grăsimi.

Dacă ai comandat Meniul de Crăciun de la ELA BISTRO, atunci te poți bucura fără griji de plăcinta cu mere. Nu are zahăr și are doar 172 Calorii pe 100 g.

 

3. Cum consumi alcool de sărbători

Mâncare ca mâncare de sărbători, dar ce facem cu alcoolul? Pentru că multe mese tradiționale sunt stropite din plin cu această licoare magică.

Sfatul nutriționistului?

Nu exagera! Asta deoarece băuturile alcoolice conțin între 150 și 200 Calorii la un pahar. Astfel că 3-4 pahare de alcool echivalează caloric cu un fel consistent de mâncare.

Ferește-te de cocteiluri și băuturi spirtoase și limitează consumul de alcool la unul, maxim două pahare de vin. Ca să-ţi fie uşor să nu bei mai mult, însoţeşte fiecare pahar de vin de cel puțin 3 pahare cu apă.

De asemenea, consumă alcoolul după masă. Băute înainte de masă, băuturile alcoolice cresc pofta de mâncare. În schimb, dacă sunt consumate după masă, se absorb mai lent și se reduc efectele imediate asupra organismului.

Dacă te știi cu trigliceride crescute, ficat gras, hipertensiune, diabet sau pancreatită ar trebui să consumi alcool doar ocazional, spune Dr. Laura Ene, medic primar diabetolog.

 

4. Nu uita de mișcare

În perioada sărbătorilor de iarnă trândăveala stă la loc de cinste de multe ori. Dacă în zilele normale alergăm de colo-colo, mergem pe jos și mai avem și alte activități ce includ mișcare, de sărbători de cele mai multe ori trândăvim.

Și atunci care e soluția? Iată ce răspuns ne oferă Dr. Laura Ene:

„Când nu stau la masă, fac mișcare. Mă plimb, mă ofer să fac piața și mă duc pe jos, mă joc cu copiii, strâng masa. Chiar dacă pare o glumă, strânsul mesei este o formă de mișcare.”

Așadar, plimbările zilnice nu ar trebui să lipsească nici din programul tău de sărbători. Te vor ține departe de tentațiile din frigider și te vor ajuta să arzi calorii.

Cam acestea sunt sfaturile noastre pentru tine. Acum nu ne rămâne decât să îți urăm:

Să fii sănătos și voios în anul care vine și să ai sărbători liniștite și pline de bucurie!

Chiar dacă acum suntem în vacanță, de la 1 ianuarie revenim în forță cu mâncăruri la fel de sănătoase, gustoase și dietetice.

Sărbători cu bine!

BACK TO TOP