• 0722 405 420
  • PROGRAM: L-V 10:00-18:00
  • Comenzile se plaseasa cu o zi inainte.

4 sfaturi de la nutriționist pentru o mâncare sănătoasă

Atunci când vorbim despre mâncare sănătoasă, mulți dintre noi se gândesc la alimente care mai de care mai sofisticate. Este adevărat că ingredientele de calitate sunt foarte importante dar niciun aliment în sine nu este un panaceu. Mai mult, există o serie de alte principii de care ar trebui să ținem cont atunci când vrem să alegem o mâncare sănătoasă pentru noi și familia noastră.

Așa că am rugat-o astăzi pe dna Dr. Laura Ene, medic primar Diabet, Nutriție și Boli Metabolice, să ne explice care sunt caracteristicile de care să ținem cont atunci când vrem să alegem o mâncare sănătoasă.

 

Ingredientele naturale, esențiale pentru o mâncare sănătoasă

 

Ingredientele sunt foarte importante atunci când preparăm mâncarea. Este de preferat ca orice masă, fie că vorbim de mic dejun, prânz sau cină, să conțină legume.

Ar fi bine să alegem legume proaspete, de preferat de sezon sau, în cazul în care nu este posibil, congelate.

Congelarea este una dintre cele mai sigure metode de conservare a alimentelor, întrucât păstrează majoritatea vitaminelor din legume și fructe.

De asemenea, să nu uităm că sistemul nostru digestiv, inclusiv microflora intestinală, este adaptat la alimentele locale. De aceea, cel mai bine este să alegem fructe și legume românești, cu care organismul nostru este deja obișnuit. Iar dacă ne gândim la nutrienți, legumele de orice fel sunt pline de vitamine, minerale și fibre.

Carnea este de preferat să fie aleasă din surse sigure. De exemplu o măcelărie despre care știți că lucrează cu furnizori de încredere.


Este mâncarea tradițională sănătoasă?

 

De multe ori auzim în jurul nostru persoane care susțin că mâncarea tradițională nu este sănătoasă. Ca medic nutriționist, aș adăuga o nuanță: depinde cum o gătim. Modul în care preparăm mâncarea poate să transforme niște ingrediente sănătoase și pline de nutrienți într-o mâncare nesănătoasă.

De exemplu, prăjirea legumelor nu numai că le reduce din nutrienți, ci le face de-a dreptul nocive. În primul rând, prin prăjire, alimentele își dublează numărul de calorii, uleiul fiind cel mai caloric aliment.

În al doilea rând, prin prăjire se formează un număr impresionant de 52 de compuși chimici toxici, printre care acrilamidă, nitrozamine şi radicali liberi, care ne pun în pericol sănătatea. Cele mai multe studii în ultima vreme se concentrează pe acrilamidă – un produs chimic cu mare potențial cancerigen. Ea se formează în timpul gătirii la temperaturi înalte a alimentelor bogate în amidon, precum cartofii, pâinea sau făina.

De aceea, la ELA BISTRO nu vei găsi niciodată prăjeli sau rântașuri.

Pentru a păstra cât mai mulți nutrienți, timpul de gătire trebuie să fie scurt, iar temperatura joasă. O metodă excelentă de gătire a legumelor este, de exemplu, blancharea ori fierberea la aburi. Legumele noastre fantezie, de exemplu, sunt gătite prin blanchare.

Carnea se recomandă a fi preparată la cuptor sau grătar, fără ulei. Până și chifteluțele pot fi făcute la cuptor. Noi facem asta, iar clienții noștri sunt foarte încântați de rezultat.


O mâncare sănătoasă este dietetică


Carnea grasă, brânzeturile și lactatele cu un conținut mare de grăsime, untul și uleiul în exces pot crea probleme digestive, pot crește colesterolul și pot duce la îngrășare pe termen mediu și lung. Eu, ca nutriționist, merg întotdeauna pe varianta dietetică. Este cea mai sigură modalitate de a-ți păstra sănătatea și silueta.

O mâncare dietetică nu înseamnă însă o mâncare fără gust. Ba dimpotrivă. Îi putem da gust din ingrediente naturale, din condimente și sosuri gătite în casă.

O supă cremă, de exemplu, poate să aibă smântână și să fie dietetică. Dar smântână cu 15% grăsime, nu cu 30%. O plăcintă poate să fie dulce, dar îndulcită cu un strop de îndulcitor sănătos, nu cu zahăr. Și exemplele ar putea continua.

 

Mâncarea sănătoasă nu are aditivi alimentari


O mâncare sănătoasă este preparată doar din ingrediente naturale, fără adaosuri alimentare. Și când spun adaosuri alimentare mă gândesc la diverse baze pentru mâncăruri, arome, coloranți, conservanți ori monoglutamat de sodiu sub diverse forme.

Din păcate, folosirea generalizată de aditivi alimentari ne afectează multora dintre noi aroma şi gustul. Potențarea aromelor atrage de multe ori după sine o dependență de gust. Mai mult, aceste arome ne pot schimba preferințele alimentare, astfel încât nu mai reușim să recunoaștem produsele naturale și de calitate.

Cu cât vom face mai repede o „dezintoxicare” de astfel de aditivi, cu atât va fi mai bine pentru sănătatea organismului nostru. Mâncarea gătită în casă, dietetic și din ingrediente naturale, este cea mai bună modalitate de a rămâne suplu și sănătos.

Noi, la ELA BISTRO, credem cu tărie că mâncarea sănătoasă poate să fie gustoasă și sățioasă. Și facem totul pentru a păstra toate regulile de gătire dietetică și curată, fără grăsimi în exces, sosuri semipreparate sau aditivi alimentari. La noi, orice ai comanda ai garanția că este sănătos, gustos și dietetic.

Poftă bună de sănătate!

Sus